15 September 2013

Social Media -- Reaching the Holiday Golfer from China - Lợi Ích Của Mạng Xã Hội Trong Kinh Doanh Golf.

from Vietnam Golf Magazine
September 2013

Các sân golf ti Vit Nam đã nhn thc được nhng li ích do các mng xã hi đem li đi vi vic qung bá. Tuy nhiên, h vn còn chm chp trong vic thu hút khách du lch chơi golf t th trường quc tế. Nếu biết cách, h có th tn dng được tim năng t th trường Trung Quc, nơi mà s lượng khách du lch ra nước ngoài chơi golf đang ngày càng tăng lên.

Các hi ch thương mi hay các cuc hi tho hin nay luôn tràn ngp nhng li khuyên cho vic
Vietnam Golf Magazine
September 2013
m
rng các cơ hi marketing thông qua các mng xã hi ln như Facebook, Twitter và Google. Đây là nhng công c marketing rt hiu qu ti các nước phương Tây.

Các câu lc b golf đã to tài khon Facebook đ liên lc vi hi viên ca mình và khách vãng lai, cũng như đưa ra các thông tin khuyến mi ca mình. H cũng s dng Twitter đ đưa ra nhng thông báo ngn gn súc tích.

Đây là nhng phương tin hu hiu nhm giúp gia tăng nhn thc ca xa hi v câu lc b và giúp gia tăng lượng người chơi cũng như doanh thu. Mi mng xã hi này đã tr thành mt phn quan trng trong chiến lược marketing thường xuyên ca các câu lc b.
 Tuy nhiên, cn lưu ý mt điu quan trng rng không phi quc gia nào bn cũng có th truy cp được vào các trang mng xa hi này mt cách thoi mái. Ví d, Trung Quc, các trang này đu b chn. Có th nhng người am hiu v công ngh thông tin vn có th tìm cách truy cp được vào các trang này nhưng điu đó có th dn đến hu qu không mong mun. Do đó, phn ln mi người đây đu s dng mt trang mng xã hi dành riêng cho h.

Ước tính có đến 597 triu người ti Trung Quc đang tham gia vào cá trang mng xã hi. 10 trang mng xã hi hàng đu ca quc gia này có 3,2 t tài khon cá nhân và s lượng người chia s qua các trang mng xã hi đã tăng 60% năm 2012.

Mt thng kê khác cũng ch ra rng 91% s người s dng internet ti Trung Quc đu có tài khon mng xã hi, so vi t l 67% ti châu M.

Và không có gì ngc nhiên khi hu hết các sân golf Trung Quc đu s dng các mng xã hi mt cách tích cc đ tiếp cn các golfer. Trung bình, mi người s dng Internet Trung Quc b ra 46 phút mi ngày đ vào các trang mng xã hi. Điu đó có nghĩa các sân golf có nhiu cơ hi đ đưa thông đip ca h đến vi nhng người chơi golf.

Vây, nếu mt người Trung Quc đang lên kế hoch ra nước ngoài chơi golf, h s cân nhc nhng đim đến nào? Chc hn h s chn mt trong nhng sân golf mà h đã tng biết đến thông qua mng xã hi.

Phn ln nhng trao đi trên các trang mng xã hi này đu viết bng tiếng Trung và đây chính là đim mà các nhà làm kinh doanh cn chú ý nếu h mun khai thác th trường rng ln này.

Các hãng hàng không và các tp đoàn kinh doanh khách sn quc tế đã và đang nhm đến khách hàng Trung Quc bng cách to các tài khon trên trang mng xã hi Weibo ni tiếng ca Trung Quc. Đây chính là mt kênh hiu qu đ các hãng kinh doanh thế gii hiu được nhu cu và s thích ca các golfer ti Trung Quc, mt th trường không th b qua.

Chúng ta đã tng chng kiến nhiu hot đng kinh doanh quc tế đã tht bi ch vì phương thc kinh doanh ca h không phù hp vi văn hóa và tp quán đa phương. Đi vi các sân golf nước ngoài đang nhm đến người chơi t Trung Quc, h cn tp trung vào các trang mng xã hi bn đa ca Trung Quc. H cn tìm hiu và thích ng vi nhng yêu cu ca Trung Quc đi vi các mng truyn thông.

Nhn thy s tăng trưởng cao ca hot đng du lch chơi golf, nht là t Trung Quc, Hip Hi Các Nhà T Chc Du Lch Golf Quc Tế (IAGTO) đã quyết đnh t chc hi ngh thường niên l th 3 ca mình ti Trung Quc vào năm 2014.

Theo IAGTO, hi ngh “là mt bước tiến quan trng đi vi IAGTO bi nó s đem đến cơ hi gii thiu v th trường golf phát trin nhanh nht khu vc châu Á Thái Bình Dương, đng thi cũng là cơ hi cho các t chc kinh doanh golf thế gii tiếp cn vi s lượng khách du lch chơi golf tim năng khng l ti đây.”


Tóm li, nếu các sân golf ti Vit nam mun tăng s lượng khách du lch chơi golf quc tế đến vi h, vic đơn gin là hãy m các tài khon trên trang mng xã hi Weibo hay các trang mng xã hi khác ca Trung Quc đ tiếp cn vi th trường khách du lch chơi golf tăng trưởng nhanh nht thế gii này.

===== English version =====

Having recently returned from an extensive trip through eight countries in Asia, I’d like to share a few thoughts on using Social Media to reach out to holiday golfers in international market.   It was little more than a year ago that we shared comments on the use of Social Media in golf marketing.   I’d like to be a bit more specific in this issue by addressing how there could be changes in the use of Social Media by courses in Vietnam to reach the large and expanding outbound golf tourism market in China.

Trade shows and conferences are filled with advice on expanding marketing opportunities through the use of the “Big Three”, predominantly Facebook, Twitter and Google.  After all, these have been effective marketing channels in the western world.   

Clubs have created Facebook pages to connect with their members and visiting golfers to post golfing updates and list future promotions.   They've used Twitter for shorter, more time sensitive messages, most likely to promote last-minute specials to fill remaining time slots.

These are effective means to increase the public’s awareness of the club, to increase volume and revenue per round.   Each should be a part of the club’s regular marketing mix.

However, its important to note that Facebook & Twitter are banned in China.    As tech-savvy as I may think I am, it took a bit of work for me to “unblock” Facebook and Twitter while traveling within China.   After a bit of research, I found that I could access both through a Virtual Private Network (VPN) based in Europe or North America.

Using this VPN however, came with a fee of $9 per month.  Not a significant price to open and maintain a marketing channel.   The issue here is not what I would spend, but what the typical citizen of China would do in the same circumstance.  Most likely they would use one of the leading Social Media micro-blogs in China.  These are very similar to Facebook and Twitter, but are much more widely used throughout China.

In crunching the numbers:
China's QQ has 712 million users
Tencent Weibo 507 million users
Sina Weibo 500 million users etc.  

It has been estimated that 597 million people active on social media in China.   The country’s top 10 sites have an amazing 3.2 billion individual accounts.  Social sharing increased by 60% in 2012 alone.

Further statistics show that a staggering 91% of China’s online population have a social media account, compared with only 67% in America.  

Most of China’s golf clubs have been extremely active on these China-based social media sites to reach out to their golfers.  Providing a couple as an example:

Mission Hills Golf Club: http://e.weibo.com/missionhills
Nanfang Golf Club:  http://www.weibo.com/nanfanggolf
    the list goes on....

The average online user in China spends 46 minutes in social networking each day.   That’s a lot of time for a club to get their updated message across to interested golfers.   If they’re planning a weekend getaway outside China, which courses will they consider?   Given the opportunity, they’d most likely visit the course(s) they’ve been networked with.

Agreeably, the exchanges on these micro-blogging sites are predominantly in Chinese and written for readers in China.  But that is precisely the market many courses should be addressing.

International airlines and hotel groups have been addressing the Chinese tourists by creating corporate accounts.   A frequent feed comes in from Air France through their account: http://e.weibo.com/airfrancechina      

International Hotel Group (IHG) also maintains a presence at http://e.weibo.com/210104066    These are effective and personal means for international groups to address the needs and concerns of the golfer in China.   Even a hotel 10KM from me here in Bali uses Chinese Social Media to communicate with their recent guests:  W Retreat Bali posts daily on their account:  http://weibo.com/wbaliseminyak

One site I had been following regularly is CTrip, the China’s leading online travel portal.  http://e.weibo.com/ctrip   During my three weeks traveling through Shenzhen, Shanghai, Qingdao and Beijing, I had regularly been into CTrip’s social media site to check on updates, specials, etc.

We've seen too often where business practices fail to meet the cultural and business practices in another market.    For golf courses outside China who are looking to attract golfers from China, they need to focus attention on these China-based social media platforms.  They need to learn and adapt to China’s social media requirements.

Recognizing the significant growth in golf tourism, particularly from China, the International Association of Golf Tour Operators (IAGTO)  is taking the 3rd annual Asia Golf Tourism Convention (AGTC) to China in 2014. 

The IAGTO mentions that it “is an incredibly exciting step for IAGTO because in one fell swoop we will be able to showcase the fastest developing golf and tourism destination in the Asia-Pacific region while simultaneously introducing sellers from across the region to the largest-ever gathering of golf travel buyers from the world’s fastest-growing outbound tourism market – China.”

In a nutshell, the single purpose of this article is to emphasize the importance of embracing China-based micro-blogging and social media sites to reach the world’s fastest growing outbound tourism market.


No comments:

Post a Comment