29 January 2013

Thước Đo Golf Bán Lẻ - Golf Retailing Metrics

from Vietnam Golf Magazine

February 2013


Chuyên gia Bill Healey chia s vi VietnamGolf nhng kinh nghim b ích cho nhng nhà qun lý kinh doanh th trường golf bán l hin nay.

Thut toán bán l thường được s dng bi các người qun lý ca hàng golf đ phân tích s liu bán hàng, lên kế hoch kim kê mua hàng hoá, và làm thế nào đ áp dng vic tính toán giá c tăng và gim. Mc dù mi CLB đu có mt lượng khách hàng n đnh đến ca hàng vi các nhân viên luôn bn rn chăm sóc khách, mt người qun lý golf vn phi quan tâm đến vic kinh doanh bán l xem nó có thc s din ra thun li không. Mt nhà qun lý golf thành công nên xem xét các báo cáo doanh s bán hàng mt cách thường xuyên đ luôn cp nht vi các hot đng bán l đang được thc hin.
  
Lên kế hoch bán hàng
Vietnam Golf Magazine
February 2013
Lp kế hoch mua bán hàng hóa là mt thành phn quan trng đ làm nên s thành công cho mt ca hàng bán l, nó đòi hi doanh s bán hàng chính xác phi được d báo bng cách phân theo tng chng loi (ví d như áo sơ mi, qun soóc, mũ, gy st và bóng) cho mi mùa. Các d liu và s liu được lưu tr s h tr vic xác đnh chính xác mc tn kho ca hàng hóa cũng như vic giao hàng ca nhà cung cp và vic phân loi sn phm cho tng tháng.

Nhng ghi chép hiu sut ca mt nhà phân phi s cung cp các d liu quan trng v s lượng hàng hóa tn kho đòi hi khi bt đu mi mùa. Các mc mua hàng nên được tính mt cách phù hp đ kim soát doanh s bán hàng d kiến và doanh thu hàng tn kho trong khong 90 ngày. Kết thúc bng kim kê phi đ thp đ ngăn chn vic gim giá quá nhiu trong nhng tun cui cùng ca mi mùa.

Kim soát hàng tn kho
Mt thành phn quan trng khác góp phn to li nhun cho hot đng bán l golf là kim soát hàng tn kho, đc bit là vic cung cp s lượng hàng tn kho phù hp ti mt thi đim thích hp. Ca hàng golf có li nhun luôn biết cách làm thế nào đ tránh mua quá nhiu, mua không chính xác, giao hàng tr hay nhng tình hung phát sinh dn đến hàng tn kho quá nhiu.

Làm gì nếu hàng tn kho quá cao?
 
-          Hàng tn kho lưu tr trong thi gian dài s nhanh chóng b mt giá tr. Hãy xác đnh và loi b hàng hóa theo mùa và nhng sn phm đã qua mt năm tui bng vic bán dp ngh l hay khuyến mi cho nhân viên CLB.
-          X lý kho hàng. Gi li nhng mt hàng hư hng cho nhà cung cp đ thu hi vn hay s tín nhim.
-          Xem xét nhng đơn hàng chưa gii quyết. Liu nhng mt hàng đó vn còn được yêu cu khi chúng đang trong lch trình đến? Liu có th hoãn đơn hàng đến mt thi đim thích hp không?

CLB nên kim tra vic bán hàng ca shop như thế nào?

Nhng nhà qun lý golf thành công nên đ ngh các đt kim tra hàng tn kho hàng tháng hoc hàng quý. Thi gian ph thuc vào h thng tính hàng tn kho trên máy ca ca hàng. Các sn phm giá tr cao nên được kim tra thường xuyên hơn đ tránh mt mát. Ngoài ra s lượng hàng tn kho không báo trước cũng nên được kim tra khi lưu lượng chm.

Nhà qun lý CLB nên chun b gì qua cuc gi bán hàng?

-          S dng và xem xét chính xác các con s bán hàng trên máy tính t nhng năm trước. Trong đó, giá tr được tính bng vic bán theo t l khi so sánh lượng hàng tn kho nhn được t mt nhà cung cp so vi nhng gì thc s bán cho người tiêu dùng. Điu này được tính theo phương trình: Phn trăm bán = Đơn v bán/đơn v nhn được

-          S dng nhng dch v giá tr cng thêm ca nhà cung cp như các chương trình gim giá, đng qung cáo, làm bin báo….

-          Lưu ý nhng vn đ trong quá kh vi các nhà cung cp ví d như vic vn chuyn hàng mun hay các đơn hàng b tr li. Làm vic vi nhà cung cp đ đm bo chc chn nhng vn đ trên được gii quyết trong năm ti.

Qun lý bán l là mt vic làm quan trng nhưng chc năng này thường b b qua ti các ca hàng golf Vit Nam và trên thế gii. Nhng d liu lâu đi, chính xác v bán hàng, mua hàng tn kho, giá bán tăng và gim s giúp cho người qun lý ca hàng golf có th tăng li nhun thông qua vic qun lý bán hàng tt.

Thước đo cho các nhà bán l:

  • H s tng li nhun – xác đnh s khác nhau gia giá bán hàng và giá tr ca mt hàng.
  • Giá bán tăng – phn ánh s khác nhau gia chi phí mua và giá bán l ban đu. 
  • Giá bán gim – phn ánh vic gim giá bán l phát sinh trong bán hàng khi các khách hàng không thanh toán giá bn l ban đu. 
  • Chi phí % bán hàng – nhm đ ti đa hóa biên li nhun, chi phí bán hàng hóa nên được phân tích thường xuyên.
  • Vòng quay hàng tn kho – minh chng cho vic ca hàng đang bán nhanh hàng hóa. Nó được tính theo cách: Tng doanh s trong năm/s hàng tn kho trung bình.
  • T l hàng tn/doanh thu – phn ánh mc đ khong thi gian hàng b tn kho nếu vic bán hàng không đi. 
  • Khách hàng quen – tng s lượng khách hàng quen cao cho thy các khách hàng ca bn thích shop golf cung cp nhng sn phm gì và điu gì khiến h quay tr li mua hàng.
  • Giá đánh mi vòng – phân tích mi quan h gia doanh thu ca shop golf vi s lượng các golf th chơi trên sân.


===== English version =====

Retail math is often used by golf shop managers to analyze sales figures, inventory purchasing plans, and how to apply markup & markdown pricing.  Though it may appear the club has guests steadily flowing into the shop, and that employees are busy engaging with customers, the golf manager must still question how well the retail business is really doing.  A successful golf manager should be reviewing their sales reports on a regular basis to stay up-to-date with how the retail operations are performing. 

A few of the key metrics for retailers include:

Gross Margin – the difference between the sale price and item cost.  It represents how much of a price premium the shop is able to get from customers as well as how cheaply it can purchase inventory from it’s suppliers.

Though gross margin does not include expenses such as rent , utilities or salaries it does reflect the profit window that is available.   It allows under-performing retailers to expand their potential profit by diversifying away from low margin categories into higher margin categories.

Markup - reflects the difference between the purchase cost and the original retail price.  Industry staticians indicate golf equipment typically receives a 20-30% markup, while apparel receives at least a 50-55% markup.  Some accessory items may receive a considerably higher markup. 

Markdown - reflects the reduction in retail price required for sale when customers are not paying the original retail price.  Successful golf retailers recommend a 90-day markdown policy.  Items not sold within 90 days of receipt should be marked down to clear the items from stock.  This clears retail space for more profitable items. 

Markdowns should be recorded throughout the year tracked on a spreadsheet for each vendor.  Vendors whose items require high markdowns should be replaced with more profitable vendors in future seasons.

Cost of Sales Percentage – in order to maximize profit margins, cost of goods sold should be analyzed regularly.  This is represented as: the cost the goods sold ÷ by total sales.   Golf shops that carry apparel as a higher percentage of their inventory will achieve a better cost of sales due to better margins on apparel items.

Inventory Turnover – demonstrates how fast the shop is selling the goods. It is calculated as:  Total Sales for the year ÷ by Average Inventory.

A high inventory turnover suggests a brisk business, providing lowers holding costs along with robust sales.  Some suggest that inventory turnover helps to separate great retailers from the not so great. Those who can sell their goods quickly have a big advantage over those that can't.

Stock-to-Sales Ratio - reveals how long the level of inventory on hand will last if sales remain constant.  Statistics indicate an unfortunate number of golf shops carry two to three times more inventory than they need to.  Successful golf managers recommend a shop’s retail  inventory should equal no more than what will be sold through the next three months.

Repeat Customers – a high repeat customer count shows that your customers like what the golf shop provides and that they keep coming back for more.  This can be reflected as either a percentage of total sales from repeat customers or a percentage of total customers that return to purchase more.

Dollars Per Round - analyzes the relationship between golf shop sales and the number of golfers who play your course   This is represented as:  Sales Revenue ÷  Rounds Played.   The resulting figure is a representation of the guest’s desire to purchase available golf shop inventory.  A growing number indicates an increasing preference for newly offered inventory.
  
Merchandise Planning

Merchandise planning is a vital component for a successful retail shop, requiring accurate sales forecasting by classification (such as shirts, shorts, headwear, irons and balls) for each season.  Historical data and the metrics outlined above will assist in determining appropriate inventory levels and deliveries by vendor and classification for each month. 

Printed records of a vendor’s performance will provide key data on the amount of beginning inventory required for each season.  These purchase levels should be adequate to cover anticipated sales and inventory turnover for approximately 90 days.  Ending inventory should be low  enough to prevent excessive markdowns during the final weeks of the season.

Inventory Control

Another vital component of a profitable golf retail operation is inventory control, which involves bringing in the right amount of inventory at just the right time.   Profitable golf shops understand how to avoid overbuying, incorrect buying, late deliveries and other situations leading to excessive inventory.

What should be done if the shop’s inventory level is too high?
 
  • Aging inventory loses its value quickly.   Identify and clear out seasonal merchandise and anything over a year old through a holiday sale or discounts to club staff.
  • Clean out the stock room.  Return damaged items to the supplier for a refund or credit.
  • Review outstanding purchase orders.  Are the the items still required when they’re scheduled to arrive?  Is it possible to delay shipment to a more appropriate time?

How often should the club take a physical count of the shop’s merchandise?  

Successful golf managers recommend a physical inventory be taken monthly or quarterly.  Timing depends on the accuracy of the shop’s computerized inventory systems.  High value products should be inventoried more frequently to prevent loss.  Occasional, unannounced inventory counts should also be made when traffic is slow.

How can the golf manager be prepared for the sales call?

  • Utilize and review accurate, computerized sales figures from the previous year.   Of particular value is the sell through ratio, which compares the amount of inventory received from a supplier against what is actually sold to the consumer.   The equation:  Sell-Through Percentage = Units Sold  ÷ Units Received

  • Make use of the supplier’s value-added services such as discounts, co-op advertising, signage, etc.

  • Make note of past issues with the suppliers, such as late shipments and back orders.  Work with the supplier to ensure the issues are resolved for the coming year. 
Retail management is a valuable, yet often overlooked function at golf shops in Vietnam and around the world.    Accurate, historical data on sales, inventory purchases, markups and markdowns will allow the golf shop manager to increase profitability through better sales management.





No comments:

Post a Comment