from Vietnam Golf Magazine
February 2013
Original article content: vietnamgolfmagazine.net/golf-industry/thuoc-do-golf-ban-le
Chuyên gia Bill Healey chia sẻ với VietnamGolf những kinh nghiệm bổ ích cho những nhà quản lý kinh doanh thị trường golf bán lẻ hiện nay.
Lên kế hoạch bán hàng
Vietnam Golf Magazine February 2013 |
Những ghi chép hiệu suất của một nhà phân phối sẽ cung cấp các dữ liệu quan trọng về số lượng hàng hóa tồn kho đòi hỏi khi bắt đầu mỗi mùa. Các mức mua hàng nên được tính một cách phù hợp để kiểm soát doanh số bán hàng dự kiến và doanh thu hàng tồn kho trong khoảng 90 ngày. Kết thúc bảng kiểm kê phải đủ thấp để ngăn chặn việc giảm giá quá nhiều trong những tuần cuối cùng của mỗi mùa.
Kiểm soát hàng tồn kho
Một thành phần quan trọng khác góp phần tạo lợi nhuận cho hoạt động bán lẻ golf là kiểm soát hàng tồn kho, đặc biệt là việc cung cấp số lượng hàng tồn kho phù hợp tại một thời điểm thích hợp. Cửa hàng golf có lợi nhuận luôn biết cách làm thế nào để tránh mua quá nhiều, mua không chính xác,
giao hàng trễ hay những tình huống phát sinh dẫn đến hàng tồn kho quá nhiều.
Làm gì nếu hàng tồn kho quá cao?
-
Hàng
tồn kho lưu trữ trong thời gian dài sẽ nhanh chóng bị mất giá trị. Hãy xác định và loại bỏ hàng hóa theo mùa và những sản phẩm đã qua một năm tuổi bằng việc bán dịp nghỉ lễ hay khuyến mại cho nhân viên CLB.
-
Xử lý kho hàng. Gửi lại những mặt hàng hư hỏng cho nhà cung cấp để thu hồi vốn hay sự tín nhiệm.
-
Xem
xét những đơn hàng chưa giải quyết. Liệu những mặt hàng đó vẫn còn được yêu cầu khi chúng đang trong lịch trình đến? Liệu có thể hoãn đơn hàng đến một thời điểm thích hợp không?
CLB nên kiểm tra việc bán hàng của shop như thế nào?
Những nhà quản lý golf thành công nên đề nghị các đợt kiểm tra hàng tồn kho hàng tháng hoặc hàng quý. Thời gian phụ thuộc vào hệ thống tính hàng tồn kho trên máy của cửa hàng. Các sản phẩm giá trị cao nên được kiểm tra thường xuyên hơn để tránh mất mát. Ngoài ra số lượng hàng tồn kho không báo trước cũng nên được kiểm tra khi lưu lượng chậm.
Nhà quản lý CLB nên chuẩn bị gì qua cuộc gọi bán hàng?
-
Sử dụng và xem xét chính xác
các con số bán hàng trên máy tính từ những năm trước. Trong đó, giá trị được tính bằng việc bán theo tỷ lệ khi so sánh lượng hàng tồn kho nhận được từ một nhà cung cấp so với những gì thực sự bán cho người tiêu dùng. Điều này được tính theo phương trình: Phần trăm bán = Đơn vị bán/đơn vị nhận được
-
Sử dụng những dịch vụ giá trị cộng thêm của nhà cung cấp như các chương trình giảm giá, đồng quảng cáo, làm biển báo….
-
Lưu ý những vấn đề trong quá khứ với các nhà cung cấp ví dụ như việc vận chuyển hàng muộn hay các đơn hàng bị trả lại. Làm việc với nhà cung cấp để đảm bảo chắc chắn những vấn đề trên được giải quyết trong năm tới.
Quản lý bán lẻ là một việc làm quan trọng nhưng chức năng này thường bị bỏ qua tại các cửa hàng golf ở Việt Nam và trên thế giới. Những dữ liệu lâu đời, chính xác về bán hàng, mua hàng tồn kho, giá bán tăng và giảm sẽ giúp cho người quản lý cửa hàng golf có thể tăng lợi nhuận thông qua việc quản lý bán hàng tốt.
Thước đo cho các nhà bán lẻ:
- Hệ số tổng lợi nhuận – xác định sự khác nhau giữa giá bán hàng và giá
trị của mặt hàng.
- Giá bán tăng – phản ánh sự khác nhau giữa chi phí mua và giá bán lẻ
ban đầu.
- Giá bán giảm – phản ánh việc giảm giá bán lẻ phát sinh trong bán hàng khi các khách hàng không thanh
toán giá bản lẻ ban đầu.
- Chi phí % bán hàng –
nhằm để tối đa hóa biên lợi nhuận, chi phí bán hàng hóa nên được phân tích thường
xuyên.
- Vòng quay hàng tồn kho – minh chứng cho việc cửa hàng đang bán nhanh
hàng hóa. Nó được tính theo cách: Tổng doanh số trong năm/số hàng tồn kho trung bình.
- Tỷ lệ hàng tồn/doanh thu – phản ánh mức độ khoảng thời gian hàng bị tồn kho nếu việc bán hàng không đổi.
- Khách hàng quen – tổng số lượng khách hàng quen cao cho thấy các khách hàng của bạn thích shop golf cung cấp
những sản
phẩm gì và điều gì khiến họ quay trở lại mua hàng.
- Giá đánh mỗi vòng – phân tích mối quan hệ giữa doanh thu của shop golf với số lượng các golf thủ chơi trên sân.
===== English version =====
Retail
math is often used by golf shop managers to analyze sales figures, inventory
purchasing plans, and how to apply markup & markdown pricing. Though it may appear the club has guests
steadily flowing into the shop, and that employees are busy engaging with
customers, the golf manager must still question how well the retail business is
really doing. A successful golf manager
should be reviewing their sales reports on a regular basis to stay up-to-date
with how the retail operations are performing.
A few of the key metrics
for retailers include:
Gross Margin – the difference between
the sale price and item cost. It
represents how much of a price premium the shop is able to get from customers
as well as how cheaply it can purchase inventory from it’s suppliers.
Though
gross margin does not include expenses such as rent , utilities or salaries it
does reflect the profit window that is available. It allows under-performing retailers to
expand their potential profit by diversifying away from low margin categories
into higher margin categories.
Markup - reflects the difference
between the purchase cost and the original retail price. Industry staticians indicate golf equipment
typically receives a 20-30% markup, while apparel receives at least a 50-55%
markup. Some accessory items may receive
a considerably higher markup.
Markdown - reflects the reduction
in retail price required for sale when customers are not paying the original
retail price. Successful golf retailers
recommend a 90-day markdown policy.
Items not sold within 90 days of receipt should be marked down to clear
the items from stock. This clears retail
space for more profitable items.
Markdowns
should be recorded throughout the year tracked on a spreadsheet for each
vendor. Vendors whose items require high
markdowns should be replaced with more profitable vendors in future seasons.
Cost of Sales Percentage – in order to maximize
profit margins, cost of goods sold should be analyzed regularly. This is represented as: the cost the goods
sold ÷ by total sales. Golf shops that
carry apparel as a higher percentage of their inventory will achieve a better
cost of sales due to better margins on apparel items.
Inventory Turnover – demonstrates how fast
the shop is selling the goods. It is calculated as: Total Sales for the year ÷ by Average
Inventory.
A
high inventory turnover suggests a brisk business, providing lowers holding
costs along with robust sales. Some
suggest that inventory turnover helps to separate great retailers from the not
so great. Those who can sell their goods quickly have a big advantage over
those that can't.
Stock-to-Sales Ratio - reveals how long the
level of inventory on hand will last if sales remain constant. Statistics indicate an unfortunate number of
golf shops carry two to three times more inventory than they need to. Successful golf managers recommend a shop’s
retail inventory should equal no more
than what will be sold through the next three months.
Repeat Customers – a high repeat customer
count shows that your customers like what the golf shop provides and that they
keep coming back for more. This can be
reflected as either a percentage of total sales from repeat customers or a
percentage of total customers that return to purchase more.
Dollars Per Round - analyzes the
relationship between golf shop sales and the number of golfers who play your course This is represented as: Sales Revenue ÷ Rounds Played. The resulting figure is a representation of
the guest’s desire to purchase available golf shop inventory. A growing number indicates an increasing
preference for newly offered inventory.
Merchandise Planning
Merchandise
planning is a vital component for a successful retail shop, requiring accurate
sales forecasting by classification (such as shirts, shorts, headwear, irons
and balls) for each season. Historical
data and the metrics outlined above will assist in determining appropriate
inventory levels and deliveries by vendor and classification for each
month.
Printed
records of a vendor’s performance will provide key data on the amount of
beginning inventory required for each season.
These purchase levels should be adequate to cover anticipated sales and
inventory turnover for approximately 90 days.
Ending inventory should be low
enough to prevent excessive markdowns during the final weeks of the
season.
Inventory Control
Another
vital component of a profitable golf retail operation is inventory control,
which involves bringing in the right amount of inventory at just the right
time. Profitable golf shops understand
how to avoid overbuying, incorrect buying, late deliveries and other situations
leading to excessive inventory.
What should be done if the
shop’s inventory level is too high?
- Aging inventory loses
its value quickly. Identify and
clear out seasonal merchandise and anything over a year old through a
holiday sale or discounts to club staff.
- Clean out the stock
room. Return damaged items to the
supplier for a refund or credit.
- Review outstanding
purchase orders. Are the the items
still required when they’re scheduled to arrive? Is it possible to delay shipment to a
more appropriate time?
How often should the club
take a physical count of the shop’s merchandise?
Successful
golf managers recommend a physical inventory be taken monthly or
quarterly. Timing depends on the
accuracy of the shop’s computerized inventory systems. High value products should be inventoried
more frequently to prevent loss.
Occasional, unannounced inventory counts should also be made when
traffic is slow.
How can the golf manager
be prepared for the sales call?
- Utilize and review
accurate, computerized sales figures from the previous year. Of particular value is the sell through
ratio, which compares the amount of inventory received from a supplier
against what is actually sold to the consumer. The equation: Sell-Through Percentage = Units Sold ÷ Units Received
- Make use of the
supplier’s value-added services such as discounts, co-op advertising,
signage, etc.
- Make note of past issues with the suppliers, such as late shipments and back orders. Work with the supplier to ensure the issues are resolved for the coming year.
Retail
management is a valuable, yet often overlooked function at golf shops in Vietnam and
around the world. Accurate, historical
data on sales, inventory purchases, markups and markdowns will allow the golf
shop manager to increase profitability through better sales management.
No comments:
Post a Comment