Published in Wellness Today Korea
February 2013
Original Korean version: http://www.wellnesstoday.kr/news/articleView.html?idxno=1274
Original English version: http://www.wellnesstoday.kr/news/articleView.html?idxno=1273
[편집자 주] 본 지는 프랑스 파리 소재 스파컨설팅 전문 기업인 <글로벌 프로젝트 앤 스파 어드바이서리> (Global Project &
Spa Advisory, G.P.S.A)의 창업자이자 최고경영자인 패트릭 소세이(Patrick Saussay) 대표와 최근 인터뷰를 진행했다. 소세이 대표는 아시아 시장에 발을 내디딘 에비앙스파(evian®SPA) 이야기와 자신의 스파 웰니스 업계 경험들을 진솔하게 털어 놓았다. 인터뷰는 웰니스투데이 글로벌 팀의 빌 힐리(Bill Healey) 기자가 진행했다.
[WT]
<글로벌 프로젝트 앤 스파 어드바이서리> (Global Project &
Spa Advisory, G.P.S.A)의 최고경영자로서 회사의 사업 목표 혹은 미션 같은 것이 있다면 소개해 달라
▲ Mr.패트릭 소세이글로벌 프로젝트 앤 스파 어드바이서리 최고경영자 Mr. Patrick Saussay Founder & CEO of Global Project & Spa Advisory |
[PS] G.P.S.A의 미션은 스파 웰니스 시장 안에서 새로운 서비스 개념 구축, 프로젝트 매니지먼트, 브랜드 개발, 스파 관련 전문지식 등을 고객에게 제공하는 것입니다.
오늘날 많은 대형 호텔, 리조트, 레지던스 등을 보면 수준 높은 스파 웰니스 서비스를 생각하지 못한 채 오로지 “최적의 숙박장소”라는 구호에만 의존하고 있는 예들이 많습니다. 그런데 정작 손님들은 스파 트리트먼트, 제품, 서비스 등에 관심을 갖거나 요구하는 경우들이 점점 늘고 있습니다.
서비스가 제공된다고 해도 단순한 트리트먼트를 넘어 진짜 웰니스를 제공하기 위해서는 모든 고객들의 감각 요소들을 고려해 그들의 기대에 부합하는 휴식 환경을 만들어 주어야 합니다. 호텔이나 리조트의 스파들은 차원 높은 웰니스 서비스를 제공하고 수익을 늘리기 위해서는 진정한 전문성을 가미할 필요가 있습니다.
이 부분에서 저희의 역할이 존재합니다. 저희는 20년 이상 컨설팅과 프로젝트 매니지먼트 경력을 갖고 있으며 다음과 같은 서비스를 제공하고 있습니다.
▶
사업 전략 ▶ 스파 컨설팅 ▶
시장 조사 ▶ 프로젝트 매니지먼트 ▶ 사업 기획
▶
스파 매니지먼트 ▶ 브랜드 개발
저희는 고객들의 다양한 감각적 요구들에 부응하기 위해 스파의 모든 구성 요소들이 국제적이면서도 균형감 있게 잘 조화되도록 만들어 내겠다는 일관성 있는 노력을 경주하고 있습니다. 우리는 고객 호텔의 인지도와 가치를 상승시키기 위해 특별한 디자인을 제공하려는 노력을 함께 기울이고 있습니다.
또 실무 운영팀을 위한 훈련 (트리트먼트, 행동, 고객관리, 제품소매 및 서비스 매출 교육 등)에도 각별한 관심을 쏟고 있습니다. 웰니스 체험 환경을 구축해 내는 열쇠는 현장에서 실무에 종사하는 사람들에게 있습니다.
아울러 사업 기획과 수요 예측에도 신경을 많이 씁니다. 웰니스 시설들은 단순한 오락거리가 아니라 수익을 내야 하는 시설이기 때문입니다.
[WT]
GPSA의 여러 프로젝트들 중 하나로 에비앙스파(evian®SPA)를 국제 시장에 진출시키는 일이 있는데 진행은 어떤가?
[PS]
세계적인 생수 회사인 에비앙은 작년에 독자적인 스파 컨셉을 내놓기로 결정했습니다. 순수성, 건강, 젊음을 강조해 온 에비앙에게 있어 스파의 런칭은 매우 전략적이면서도 자연스러운 진일보입니다.
결국 에비앙 생수의 라이프 사이클에 근거한 신선한 스파 컨셉이 소개되었습니다. 에비앙 생수가 프랑스 알프스 산맥에서 나온 것이라는 사실은 스토리 텔링 요소를 찾는 호텔들에게 매우 독창적이면서 긴 설명이 필요 없는 흥미로운 소재입니다.
저희 회사에서는 에비앙 측에게 스파 컨셉을 제공해 오고 있으며, 에비앙을 대신해서 해외 스파 시장 개척을 맡아 진행하고 있습니다. 좋은 호텔 파트너들을 물색하고 선별해 내는 일, 그리고 호텔의 여건에 따라 프로젝트 진행을 돕는 일이 저희가 하는 역할입니다.
외국 현지에서 사업을 추진할 때 에비앙의 정체성을 지켜주는 일이 중요합니다. 또 현지 사람들의 생각과 문화를 잘 고려하는 것도 중요하구요. 트리트먼트 메뉴와 직원 훈련 같은 핵심 업무도 저희가 맡고 있습니다.
▲ 도쿄 에비앙스파(evian®SPA)의 리셉션 ▲ evian®SPA |
제가 작년에 에비앙의 프로젝트 오너인 로랑 호웰을 만났을 무렵, 에비앙은 이미 일본 팔레스 호텔 도쿄의 에비앙 스파 프로젝트를 마무리해 가던 시점이었습니다. 그래서 제 역할은 그 이후의 프로젝트들에 초점이 맞춰졌고, 컨셉 정교화와 개발팀 구성 등에 관심을 집중해 오고 있습니다.
[WT] 에비앙 스파 브랜드의 차별화된 특징은 무엇인가
에비앙 샘물은 알프스의 깊은 곳에서 시작해서 15년 이상 긴 시간의 여행을 거쳐 샘에 도착한 물입니다. 이처럼 가장 순수한 형태의 물이라는 사실이 에빙앙 스파를 착안하게 된 배경입니다. 이 물은 애당초 하늘로부터 눈과 비의 형태로 알프스 산악 가보(Gavot) 고원으로 떨어진 뒤에 암반 깊숙히 침투해서 샘까지 흐르는 동안 완벽한 미네랄 균형을 이룬 순수한 형태를 갖추게 됩니다. 그 물이 고여서 샘을 만들게 되는 것입니다.
알프스 산악의 심장부에서 시작된 에비앙 샘물의 마법 같은 여행 스토리는 에비앙 스파를 이용하는 고객들에게 언제나 다채로운 형태로 제공되고, 최고의 휴식 환경 속에서 쾌적한 심신 균형을 이루도록 도와줍니다.
시설의 디자인은 산악 지형 가운데 물이 만들어 낸 자연스런 곡선을 표현하고 있는데 이러한 디자인은 자유분방함과 안식, 그리고 산악의 고요함을 느끼게 합니다. 자연을 느끼게 하는 이 공간 속에서 스파 고객들은 진정한 감각적 경험을 하게 됩니다. 태양의 이동 궤적을 따라가는 조명, 상호작용을 하는 사운드, 특별한 아로마 향기 같은 요소들이 모두 감각의 여행을 돕는 요소들입니다.
에비앙은 화장품 브랜드가 아니고, 독자적인 세계와 이미지, 강력한 국제적 인지도를 지닌 웰니스 브랜드입니다. 이처럼 새로운 컨셉의 에비앙 스파는 물을 통해 모든 웰빙의 근원으로 회귀할 수 있다는 사실을 새롭고 역동적인 방식으로 제시함으로써 자연의 다양한 힘을 재확신시켜 주고 있습니다.
[WT] 팔레스호텔
도쿄(Palace
Hotel Tokyo)는 에비앙 스파 프로젝트의 첫 결과물인데, 현지 반응은 어떤가?
▲ 도쿄 에비앙스파(evian®SPA)의 수영장 1 ▲ Swing Pool I at evian®SPA |
[PS]
일본 황궁 건너편 팔레스호텔 도쿄의 5층에 자리한 에비앙 스파는 2012년 5월에 오픈했습니다. 에비앙의 첫 럭셔리 스파인 이곳은 1천2백 평방 미터(약3백60평)가 넘는 공간에 밝고 넓직한 모습으로 들어섰는데, 더블룸 1실을 포함한 총 6개의 트리트먼트 룸, 2개의 스팀룸, 1백27 평방 미터(약 40평)의 휘트니스 룸, 폭5미터에 길이 20 미터 규격의 수영장을 갖추고 있습니다. 수영장에 딸린 테라스는 산악을 컨셉으로 한 분위기로 프랑스식 사교와 전통 일본식 회합 등이 가능한 공간입니다.
에비앙 스파가 까다로운 일본 시장에서 성공적으로 출발할 수 있었던 요인으로는 진실성, 요컨대 자연과의 연계, 프랑스 정통성, 품질 포지셔닝 등을 꼽을 수 있습니다. 이곳의 이용객 통계에서 호텔 투숙객보다 지역 주민들이 더 많은 것으로 집계됐는데 이는 에비앙 스파의 성공적인 안착을 말해 줍니다.
[WT] 넓은 아시아 시장에서 에비앙 스파의 다음 계획은 무엇인가?
[PS]
에비앙 스파 컨셉은 라이선싱 협정 방식으로 세계 무대에 입지를 구축해 가는 혁신적인 접근법을 채택하고 있습니다. 개발 계획은 해외 시장, 특히 에비앙의 브랜드가 호평을 받고 있고 에비앙 이미지가 현지인들에게 색다르면서도 진정성이 깃든 이미지로 표현될 수 있는 나라들을 중심으로 후보 지역 모색을 하고 있습니다. 다음 계획에 대해 구체적인 정보를 드릴 수는 없지만, 아시아, 중동, 러시아, 그리고 유럽 일부 국가들과 미국이 우리의 목표지역들입니다.
[WT]
GPSA를 시작하기 전에 약 15년 간 컨설팅 산업에 종사한 것으로 아는데 현재의 일에 어떤 도움을 주는가?
[PS]
제 과거 경력이 큰 도움이 된다는 사실을 거의 매일 느끼고 지냅니다. 아서앤더슨 / 베어링포인트에서 시니어 매니저로 일할 당시 프랑스 보건부, 파리 국립우주연구센터, 블룸버그, 생고뱅, 그리고 몇몇 대형 병원들을 고객으로 했었는데, 특히 까다로운 성격의 헬스케어 조직들을 위해 약 3년 동안 서비스 품질과 효율성을 균형잡는 일에 몰두했었습니다. 그 무렵 이 분야 조직들을 위해 전략 및 방법론, 프로젝트 매니지먼트, 민감 이슈 분석, 재무 및 변화 경영 같은 과제들을 수행했습니다.
웰니스 시장은 아직 초기입니다. 저는 제가 과거 경력에서 배운 바들이 웰니스 프로젝트와 호텔 스파 재구축 업무 등에 유익하게 활용될 수 있다는 생각을 갖고 있습니다. 물론 이 분야 산업 자체에 대한 전문 지식도 중요할 것입니다. 저는 스위스의 한 스파 브랜드를 3년 동안 이끈 경력이 있지만, 여전히 부족할 수 있습니다. 그래서 20년 이상 경력을 가진 크리스틴 메이슨(Christine Masson)을 저희 조직에 참여시키고 있습니다.
저희는 컨설팅 업계 출신이기 때문에 웰니스 스파 분야 경력자 이상의 실용적이고 통합적인 비전, 그리고 매니지먼트 역량을 보여드릴 수 있다고 생각합니다.
[WT]
스파 웰니스 산업계의 동향을 보면서 특별한 관심이 가는 부분들이 있는지?
[PS]
이 분야에서 스파나 트리트먼트 이상의 웰니스 서비스가 확대되어 가는 추세에 많은 관심이 있습니다. 트리트먼트와 코스메틱스 이상의 서비스들이 세계시장에서 꾸준하게 확장되어 갈 때 고객 만족이 훨씬 높아질 것이고, 영업적인 측면에서도 도움이 될 것라는 생각이 듭니다. 웰니스를 제공하는 방법은 얼마든지 많이 있다고 봅니다.
Wellness
Today appreciates Patrick’s contribution and sharing his market insight.
[정리 웰니스투데이 손기영 기자]
<
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===== English version =====
[Interview]
Mr. Patrick Saussay, Founder & CEO of Global Project & Spa Advisory
We
are fortunate to have an opportunity to chat with Patrick Saussay, Founder
& CEO of Paris-based Global Project & Spa Advisory (G.P.S.A). Patrick
discusses the roll-out of evian®SPA in the Asian market and provides further
insight through his extensive Spa & Wellness industry experience.
[WT]
You're the founder and CEO of Global Project and Spa Advisory. What is the
mission of the firm?
[PS] The
mission of G.P.S.A. is to provide support in concept definition, project
management, brand development, spa expertise in the wellness industry.
Today,
upscale hotels, resorts and residences can’t move forward and be recognized as
"best places to stay" without quality spa and wellness services.
Customers are demanding and more and more aware of spa treatments, products,
services. To provide wellness and not just treatments, all customer senses
should be considered to create a relaxing environment able to meet
expectations. Spas in hotels and resorts require true expertises to set up
quality and competitive wellness offer, and to develop profit centers.
For
these reasons, and thanks to more than 20 years in consulting and project
management, we have developed our vision and team to propose our services in :
▶
Business strategy ▶Spa consulting ▶Market
study ▶ Project management
▶
Business planning ▶ Spa management ▶
Brand development
We
answer to multi-sensorial needs with a consistent approach of all spa
dimensions, connecting each element for a global balanced experience.
We
gather the best experts to design extraordinary spas able to enhance an hotel
awareness and value. We have a special care for team training (treatments,
behavior, customer care, retail and sales) just because to create a wellness
experience the team is a key asset.
Last
but not least, we also have a strong focus on business plan and forecasts because
a wellness facilities are not only about pleasure but also about profit.
[WT]
One of GPSA's projects is to lead the international development for evian®SPA.
What does this entail?
[PS]
evian®, number one mineral water worldwide, has decided to launch its unique
spa concept last year. It is a strategic and natural evolution for evian®,
consistent with its core values : purity, health, youth. It's a new refreshing
full spa concept based on evian water life cycle. The water journey in French
Alps mountains is our reference and provides an original but self-explanatory
answer to the growing hotels concern for a story to tell. We have provided our
spa expertise to evian® in the concept definition, and we now take care of the
international development on behalf of evian. This means prospection and
identification of the right hotel partners and implementation support depending
on the hotel requirements.
It
is important to preserve evian® identity during local implementation; it is
also essential to deal with the location soul and culture to adjust the concept
to local needs and customers. We secure evian®'s "must haves"
including treatments menu and trainings.
Actually,
when I've met Laurent Houel (evian® project owner) , they were already
finalizing implementation of evianSPA in Palace Hotel Tokyo. So my role was
more geared towards the future projects, in terms of concept enhancement and
the organisation of the commercial development. The objective is to provide not
only a concept but also the tailor-made support to implement it during all
future projects
[WT] What is the evian®SPA inspiration ? Are there unique attributes
to evian®SPA's offerings that differentiate the brand from others?
The
inspiration that led to evian®SPA creation is intimately associated with the
course that evian®water follows through the heart of the Alps
before emerging at the spring, in its purest form, after a journey of over
fifteen years. Its birth a celestial event involving rain and snow on the Gavot
plateau, evian® water penetrates deep through the rocks during a journey that
endows it with its perfect mineral balance while purifying it. The water builds
up into a precious reserve, before emerging in a vital flow at the spring.
This
is the story of the miraculous journey that is reflected in an evian® spa,
offering the guest a unique experience, a journey into the heart of the
mountain, to attain a glorious balance both in terms of body and mind, after
having enjoyed a relaxing environment wherein water is present at all times, in
all its forms. The architecture inspired by the mountain's curves, the design
and decor of the facilities, as if shaped by water, are also intended to
reinforce the sense of letting go, of restful breathing, and alpine
tranquility. In this space that exists in communion with nature, guests are
invited to revel in a real sensory experience: A spa lighting that follows the
rhythm of the sun cycle, sound interaction, special aroma signatures, are all part
of this journey for the senses.
evian®
is not a cosmetic brand; it's a wellness brand with its own universe, image,
and a strong international awareness. With this new evian®SPA concept, evian®
is confirming its desire for natural diversification by proposing in a new and
vibrant manner a return to the source of all well being through water.
[WT] Palace Hotel Tokyo is the first location for an evian®SPA
project. Has the project opened, and how has the brand been received by the
local market?
[PS]
Japan was the backdrop for
the opening, in May 2012, of the first luxurious evian®SPA, located on the 5th
floor of the Palace Hotel Tokyo, which is marvelously situated across from the
gardens of the Imperial
Palace . Spread over 1200
sq ms of bright, spacious facilities, the SPA offers: 6 treatment rooms
including one double room, two steam rooms, a 127 sq m fitness room, a 20 m x 5
m swimming pool with terrace -French savoir faire and Japanese tradition coming
together in perfect embodiment of a concept inspired by the mountains.
Authenticity,
link with the nature, french origin, quality positioning, these are key assets
for a successful start in a very demanding country. The fact that there are
more local customers that hotel guests in the spa is an excellent sign..
[WT] What upcoming plans are there for evian®SPA in the
greater Asian market?
[PS]
evian®SPA concept is the result of an innovative global approach which will be
developed through licensing agreements. The development is planned in overseas
markets on a priority basis, in countries where the brand enjoys an excellent
reputation and an image that will ensure primary interest from clients who are
looking for something that is different and authentic. I can't disclose
specific information about next steps, but Asia, Middle
East , Russia ,
some countries in Europe and USA
are our main targets.
[WT]
Prior to GPSA, you spent fifteen years in the consulting industry. How did that
prepare you for your current endeavors?
[PS]
My consulting background helps me a lot everyday. As a senior manager for
Arthur Andersen/BearingPoint, I was involved in the transition process of
several private and public large organizations such as the French Healthcare
Ministry, Paris Head office, CNES, Bloomberg, Saint Gobain, and several major
French hospitals. I was fully dedicated to health-care organizations for three
years, balancing quality and efficiency in this very sensitive sector.
Consulting in this kind of organizations teach strategy and methodology,
project management, sensitive issues analysis, finance and change management.
Wellness market is quite young and I thought it could be useful to bring this
kind of competencies to support wellness projects and hotel spa reorganization.
Obviously, sectorial skills are also important. That's the reason why, in
addition of a three year experience as managing director of a Swiss spa brand,
I'm glad to have on board the support of Christine Masson with more than 20
years of technical experience in this industry.
Coming
from the consulting industry, we propose a pragmatic integrated vision and
secure project management more than with only sectorial skills.
[WT]
Are there trends in the Spa & Wellness industry that are of particular
interest to you?
[PS]
I'm very interested in the growing care for wellness services more that spa or
treatment services. I believe in cross selling and I feel that customer
benefits are deeper if we provide a global consistent offer beyond treatments
and cosmetics. There are many ways to provide wellness.
Wellness
Today appreciates Patrick’s contribution and sharing his market insight.
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